5 februari 2018

Overal inloggen op webdrs SIDN dankzij gratis VPN-service

Een van de grote ergernissen onder veel registrars is dat ze onderweg niet kunnen inloggen op het webdrs van SIDN om mutaties door te voeren. Dat kan vanwege de security alleen vanaf een vooraf gedefinieerd IP-adres. Ben je op bezoek bij een klant, dan heb je gewoon vette pech. Maar ook als jouw internetverbinding een wisselend IP-adres heeft, ben je de klos. Dankzij de door onze TechCommers Tim Boormans en Wido Potters gebouwde VPN-dienst behoort deze irritatie tot het verleden. Nog meer goed nieuws: SIDN gaat de kosten van deze dienst dragen.

Natuurlijk, het was voor registrars al mogelijk een eigen VPN-dienst op te tuigen om zo op de webinterface in te loggen. We hebben hier al een mooi artikel over geschreven. Maar de gebruikers van de webinterface zijn meestal juist de minder technische mensen, en daar is zo’n technisch proces niet aan besteed. Het inhuren van een externe VPN-service is niet wenselijk omdat veel VPN-aanbieders met wisselende IP-adressen werken om je anonimiteit te garanderen en andere VPN-aanbieders met een vast IP-adres werken die je dan toegang geeft tot de systemen van SIDN.

Wido en Tim hebben het afgelopen half jaar onderzocht wat de mogelijkheden zijn voor het inrichten van een VPN-service die we registrarveld-breed kunnen inzetten. Wido heeft flink zitten klussen aan de techniek, en Tim aan het concept, de dienstverlening en de afspraken met SIDN. Het resultaat is een VPN-dienst waarvan alle registrars gratis gebruik kunnen maken. Zij hebben een veilige setup ontworpen waarmee registrars met één klik op de knop en het activeren van een instelling in zijn of haar SIDN registrar account gereed is. Deze dienst wordt door Tim uitgebaat, door Wido gehost en door SIDN gefund.

Inderdaad, SIDN heeft inmiddels aangegeven de kosten van deze service op zich te nemen en daarmee iedereen te ontzien van alle lasten. We kunnen deze dienst dus gratis aanbieden. SIDN heeft tevens aangegeven dit goede nieuws begin 2018 te gaan communiceren via al haar kanalen. Later dit jaar wordt er in samenwerking met SIDN een enquête gehouden onder de gebruikers van de service, waarin we feedback vragen over deze en aanverwante zaken. Die feedback is weer nuttige input voor de betrokken partijen waaronder de VvR.

Voor wie is deze gratis VPN-dienst bedoeld?

Voor alle registrars van SIDN en betrokkenen met toegang tot het DRS van SIDN. Er is geen speciale toestemming of software nodig om van onze dienst gebruik te kunnen maken. Je krijgt dan instructies om je account te activeren en daarmee kun jij onbeperkt van deze dienst gebruikmaken.

Hoe schaf je deze dienst aan?

Vul op vpnvoorsidn.nl het formulier onderaan de homepage in. Er wordt dan contact met je opgenomen om de registratieprocedure te doorlopen.

Zijn er limieten aan deze gratis dienst?

Ja, die zijn er. De belangrijkste limieten zijn dat iedere gebruiker slechts één gelijktijdige actieve sessie kan hebben. Wel kunnen er meerdere accounts worden aangevraagd. Een andere limiet is dat de VPN alleen dataverkeer naar SIDN routeert. Indien je andere websites benadert dan zal de VPN die verzoeken niet in behandeling nemen.

Voor nog meer antwoorden op jouw vragen verwijzen wij je graag door naar de veelgestelde vragen