29 januari 2020

SIDN en VvR lanceren gratis leerplatform voor .nl-registrars

SIDN heeft gisteren samen met de VvR de online SIDN Academy gelanceerd. Dankzij dit gratis leerplatform kunnen .nl-registrars en hun medewerkers hun kennis via online leermethodes uitbreiden. De eerste e-learning gaat over e-mailstandaarden en is nu beschikbaar. Later dit jaar volgen modules over DNS, DNSSEC en IPv6.

Waarom we beginnen met e-mailstandaarden
Mail is één van de meest gebruikte communicatiemiddelen. De afgelopen jaren zagen we binnen de .nl-zone een stijging van de adoptie van belangrijke e-mailstandaarden, zoals StartTLS, DKIM en DMARC. Deze standaarden maken het berichtenverkeer veiliger en betrouwbaarder. Toch is er nog veel verbetering mogelijk binnen de .nl-zone.

Maak mailverkeer veiliger

Het goed toepassen van de standaarden en daadwerkelijk veiliger mailverkeer realiseren, kan complex zijn. Met behulp van deze e-learning doe je alle benodigde kennis op over het toepassen van internetstandaarden voor veilige e-mail. Je krijgt een verdieping van de standaarden en je kunt daarna direct aan de slag met jouw eigen infrastructuur.

Straks niet alleen voor registrars

De online SIDN Academy is gratis voor .nl-registrars. Per registraraccount zijn er 2 licenties beschikbaar voor deze online leeromgeving. Deze zijn op dit moment toegewezen aan de technische contactpersonen. Indien deze niet bekend zijn bij SIDN, is het account toegewezen aan de registrar-admin. Deze personen hebben een mail ontvangen met daarin een instructie hoe zij hun account kunnen activeren. Later dit jaar is de SIDN Academy, tegen een toegankelijk tarief, ook voor een breder publiek toegankelijk. De opbrengsten worden 1 op 1 geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe modules en de doorontwikkeling van bestaande.

Voor vragen over bovenstaande kun je terecht bij support@sidn.nl.

Weghalen van drempels
De SIDN Academy is een initiatief van de Vereniging van Registrars en SIDN. Martijn Kamphuis, voorzitter van de Vereniging van Registrars, is blij met dit initiatief: “Vanuit het registrarveld horen we vaak de wens om kennis te delen. Er is immers geen opleiding om registrar te worden. Gezamenlijk willen we natuurlijk de kwaliteit, veiligheid en continuïteit van de .nl-zone naar een nog hoger niveau tillen. Het is fijn dat medewerkers bij registrars de nieuwste kennis nu kunnen opdoen. De 2 edities van de ‘offline’ SIDN Academy waren een groot succes. Dit bouwen we verder uit door de SIDN Academy uit te breiden met een online leerplatform.”

Roelof Meijer, algemeen directeur SIDN, vult aan: “Vanuit SIDN kijken we continu hoe we de .nl-zone nóg veiliger en stabieler kunnen maken. Een veel gehoord argument is dat bedrijven de kennis niet in huis hebben. Via dit platform maken we deze kennis voor iedereen toegankelijk en daarmee proberen we drempels te verlagen.”