Inloggen
Weblog Vereniging van Registrars
Waarom de .NL groeit dankzij alle nieuwe gTLD’s
2 juli 2017 om 17:14:00

Door Xander Slootweg (lid TechCom VvR)

 

De voorspellingen waren somber: de komst van honderden nieuwe extensies zou de doodsteek worden voor onze .NL. De toch al ingezette uitholling zou – volgens de kenners – nu voor het eerst in decennia zorgen voor een daling van het aantal geregistreerde .NL-domeinnamen. Zelf was ik (en ben ik nog steeds) ervan overtuigd dat al die nieuwe extensies juist zorgen voor een groei van het .NL-domein.

 

Ja, zelfs SIDN zat met de handen in het haar. Hoe gaan we deze bedreiging het hoofd bieden? De .NL-markt leek verzadigd. Toen begon ook nog het programma van de ICANN, met honderden hippe nieuwe (en sommige zelfs) slim gekozen nieuwe extensies, zoals de .shop, .bike, .gratis, .cloud en .email. En: de .amsterdam en .frl zouden eveneens potentiële registranten wegpikken.

 

Dat al deze extensies tot op heden nog geen serieuze bedreiging vormen voor de .NL heeft enkele duidelijke oorzaken. De reden dat er toch een lichte groei is van het aantal .nl-domeinnamen vindt zijn oorzaak in het allereerste begin. Slechts een handjevol registrars is in staat om deze nieuwe aanwas te handelen. Dat heeft vooral te maken met de technische afhandeling ervan en de soms ronduit belachelijke restricties die de beheerders van de nieuwe extensies stellen.

 

Denk aan de extra voorwaarden. Wat zijn wel of geen premium domeinnamen, de belachelijk hoge bedragen die in sommige fasen voor een domeinnaam moet worden betaald. Alleen al de verschillende fasen (sunrise, landrush, general availability en alles wat daartussen zit) waarin domeinnamen kunnen worden ge(pre)registreerd zorgden voor verwarring bij de registrars en registranten. Probeer als kleine speler op de markt dáár je techniek en kosten maar eens op af te stemmen. Dat is voor het overgrote deel van de registrars ondoenlijk gebleken, noch qua mankracht, noch qua financiën.

 

Er is veel geld uitgegeven, en wat heeft het – vier jaar later - opgeleverd? Veel te weinig. Want wat kun je in Nederland nou helemaal met een extensie als .soccer, .plumbing, .ryukyu of .property? Zelfs voor hippe vrolijke extensies als .xyz en .lol is de markt híer te klein. Bovendien willen jongeren die een domeinnaam registreren vooral een serieuze zakelijke uitstraling en die creëer je niet met een fun-extensie. Dus kiezen ze liever voor een .nl. Voor de creatieveling zijn er nog mogelijkheden genoeg.

 

Voor Nederland zijn slechts een paar extensies echt interessant, zoals de .shop, .amsterdam en .frl. En laat nou juist de beheerder van die twee laatstgenoemde extensies een belangrijke rol hebben vervuld in het onder de aandacht brengen van domeinnamen in het algemeen en de nieuwe extensies in het bijzonder. Mijn Domein trok veel publiciteit door in Rotterdam een billboard over de .amsterdam-extensie te plaatsen en vorig jaar in de zomer met een camper langs  Friese trekpleisters om de .frl onder de aandacht te brengen.

 

Alle aandacht voor deze nieuwe extensies heeft ertoe geleid dat mensen meer en beter zijn gaan nadenken over het belang van een goede domeinnaam. Wij kregen laatst iemand aan de lijn die vroeg of hij een domeinnaam met de extensie .waalwijk kon registreren. Alle gekte rond de nieuwe extensies heeft ervoor gezorgd dat de domeinnamenmarkt – die inmiddels behoorlijk stoffig was, de afgelopen jaren flink is afgeklopt. En ondertussen vertegenwoordigen wij als registrars ook nog steeds gewoon de .NL.

 

Reacties
Plaats uw reactie

Er zijn 4 weblog reacties gevonden.

Deze gebruiker is momenteel niet aanwezig.
  van den Akker

Heldere - en correcte uiteenzetting.

 

Er mist echter een minstens zo belangrijk, zo niet hét belangrijkste aspect: ranking.

 

Google controleert waar u gesitueerd bent op het moment van een zoekopdracht. Vervolgens selecteert Google de uitkomsen die voor u interessant kunnen zijn. Komt u uit Nederland dan prijken de .nl domeinen fier bovenaan. (Google kijkt zelfs regionaal in deze, dus is een .frl ook interessant indien u vanuit het noorden een opdracht invoert).

 

Dus los van uw terechte uiteenzetting over de soms idiote bedragen en - verwerkingen heeft een fop-extensie nauwelijks tot geen enkele meerwaarde en zal het met name zakelijk niet aantrekkelijk zijn.


Richard van den Hoven

De Google ranking is niet iets wat vast staat. Zo heeft Google zelf voor hun moedermaatschappij abc.xyz in gebruik genomen. Het lijkt me dat ze die dan met de tijd niet minder zullen laten meetellen. De tijd zal het leren.


Deze gebruiker is momenteel niet aanwezig.
  van den Broek

Eens - de tijd zal het leren. En Google lijkt een belangrijke stakeholder in het geheel (met meerdere petten op): ze hebben zelf een aanzienlijk aantal new gTLD's geregistreerd en kunnen daarmee ook nog 'sturen' of het een succes zal worden. Overigens is ondertussen ook een aantal new gTLD-aanvragen inmiddels zelfs alweer ingetrokken. Het antwoord op de vraag of er eigenlijk wel een behoefte aan is (ook een eventuele nieuwe mogelijkheid om new gTLD's aan te vragen, waarover gespeculeerd wordt), is m.i. niet eenduidig. Tot die tijd lijkt het met name een mooie manier om geld uit te geven, zonder dat echt duidelijk is wat je daarmee verkrijgt...


Deze gebruiker is momenteel niet aanwezig.
 X Slootweg

Naast het feit dat soms aanvragen ingetrokken worden is er op dit moment ook nog sprake van een enorme consolidatie onder de registries onderling.

 

De succesverhalen zijn er natuurlijk ook, maar daar staat tegenover dat de niet presterende new generics langzaam maar zeker verkocht worden aan registries die al een bestaand business model hebben (denk aan Neustar .biz of Afilias met een portfolio .info/.pro etc.).



Er zijn 4 weblog reacties gevonden.
Terug naar de blog van Vereniging van Registrars