Weblog Vereniging van Registrars
Er ligt € 100,- op straat!
14 augustus 2017 om 09:21:00

Het is een heerlijke zomerdag. Je loopt over straat richting het terras en fluit een vrolijk deuntje. Terwijl je nadenkt over het restaurant waar je die avond met je vrouw gaat eten, zie je in je ooghoek iets op straat liggen. Automatisch stellen je ogen zich scherp. Wat blijkt? Er ligt € 100,- op straat!

Dat gevoel had ik een beetje met de Registrar Scorecard (RSC). Voor registrars die daar nog niet aan mee doen, ligt er geld voor het oprapen. Het kost je maar een paar minuten voor je bij dat geld kunt. Wie zou dat geld op straat voorbijlopen voor zo’n kleine moeite?

SIDN lanceerde begin 2015 de Registrar Scorecard (RSC), een programma dat .nl-registrars incentives biedt voor hun bijdragen aan de kwaliteit van de .nl-zone. De RSC werkt zo twee kanten op. De kwaliteit van het .nl-domein wordt beter en de registrar vergroot de marge op .nl-domeinnaamregistraties.

Momenteel word je als registrar beloond via de volgende vier categorieën:

1.Duurzame portfolio-optimalisatie

Hierbij kijkt SIDN of domeinen actief worden gebruikt en of het domeinportfolio van de registrar (netto) groeit.

2.IPv6

Het aantal domeinnamen in jouw portfolio dat bereikbaar is via IPv6. Van een via IPv6 bereikbare domeinnaam moet zowel de nameserver als de web- en mailserver bereikbaar zijn via IPv6.

3.Datakwaliteit

Als contactgegevens kloppen, kan SIDN de houder makkelijker benaderen als er bijvoorbeeld veiligheidsproblemen zijn. Momenteel bekijkt SIDN of het telefoonnummer van de registrant correct is.

4.Veiligheid door DNSSEC

Een veilig en betrouwbaar domein maakt de .nl aantrekkelijker voor houders én draagt bij aan de goede reputatie van de hele branche. Daarom stimuleert SIDN de beveiliging van een domeinnaam met DNSSEC.

Het aanmelden voor de RSC is een fluitje van een cent. En de kans is groot dat je al goed scoort op een aantal van bovenstaande categorieën en dus direct in aanmerking komt voor een beloning vanuit SIDN. Deze wordt eens per half jaar betaald, in januari en juli. Het totale bedrag van alle categorieën moet dan boven de € 10,- zijn.

Doe dus net zoals je op straat zou doen; meld je even aan via https://registrars.sidn.nl/registrar-scorecard/ en kijk hoeveel geld er voor jouw bedrijf op straat ligt. En uiteraard willen we tot slot benadrukken dat iedereen gebaat is bij het verbeteren van je score op de diverse incentives. Dan ligt er straks nog meer geld voor jou om op te rapen! Pak dus die kans.

Robert Verboon

Plaats uw reactie

Er is 1 weblog reactie gevonden.

Deze gebruiker is momenteel niet aanwezig.
 Pim Effting

Leuk verhaal Robert!

Er is 1 weblog reactie gevonden.
Terug naar de blog van Vereniging van Registrars