Weblog Vereniging van Registrars
Een domeinnaam is geen maatwerk
21 december 2017 om 16:49:00

Ik wil jullie graag wijzen op een interessant blog-artikel van Arnoud Engelfriet met betrekking tot de mogelijkheden voor een consument om de overeenkomst voor een domeinnaam binnen veertien dagen te annuleren met een beroep op artikel 6:230o BW (Paragraaf 3. – Bepalingen voor overeenkomsten op afstand en overeenkomsten buiten de verkoopruimte). De claim van een registrar dat het vastleggen van een domeinnaam onder de uitzondering voor maatwerk producten valt is door de rechtbank Gelderland afgewezen, een domeinnaam is geen zaak (fysiek product) en valt daarmee niet onder deze uitzondering.

Echter, er zijn voor registrars wel mogelijkheden om te voorkomen dat een consument de overeenkomst kan ontbinden, op basis van artikel 230p Sub d

d. een overeenkomst tot het verrichten van diensten, na nakoming van de overeenkomst, indien:

1°. de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en

2°. de consument heeft verklaard afstand te doen van zijn recht van ontbinding zodra de handelaar de overeenkomst is nagekomen;

Het is hierin echter onvoldoende om in de algemene voorwaarden op te nemen dat direct met de levering zal worden begonnen en dat daarmee de consument afstand doet van zijn recht op ontbinding. Het advies aan registrars om het ontbinden van de overeenkomst te voorkomen is om dit specifiek in het bestel proces op te nemen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door in de bestelling een vinkje te laten zetten bij een tekst waarbij de consument specifiek akkoord gaat met de directe nakoming van de overeenkomst en uitdrukkelijk afstand neemt van zijn recht op ontbinding. De standaard instelling voor dit vinkje zou uit moeten staan, waarbij de klant deze optie actief aan moet vinken alvorens de bestelling te kunnen plaatsen. Het afstand nemen van het recht op ontbinding zou echter alleen kunnen als de dienst volledig is uitgevoerd, en is het registreren van een domeinnaam een eenmalige of een doorlopende dienst? In een recente uitspraak heeft de (kanton)rechter bepaald dat de registratie van een domeinnaam een eenmalige handeling was, daarmee zou een consument afstand kunnen doen van het recht van ontbinding. Overigens heeft deze uitspraak ook gevolgen van de toepasbaarheid van de Wet Van Dam, zie hiervoor verder een interessant blog artikel van Cas Schiopu en Raoul van de Laak.

Uiteraard zullen veel registrars niet blij zijn met weer een ‘klik’ er bij in het bestelproces, omdat elke extra klik conversie verlagend werkt (de kans dat de klant afhaakt wordt hoger bij elke klik die in het bestelproces gedaan moet worden). Het alternatief van 14 dagen wachten met het vastleggen van de domeinnaam lijkt me geen goede optie, omdat de kans natuurlijk groot is dat iemand anders de domeinnaam in de tussentijd heeft geregistreerd. Het lijkt dus een keuze tussen een extra vinkje, of het ondernemersrisico nemen dat een klant de overeenkomst ontbindt waarbij reeds kosten zijn gemaakt die niet op de klant of SIDN zijn te verhalen. Kosten voor de reeds geleverde dienstverlening tot het moment van ontbinding mogen wel berekend worden, mits de consument vooraf over deze kosten is geïnformeerd (art. 6:230s lid 5 BW).

Peter Dost

Plaats uw reactie

Er zijn geen weblog reacties gevonden.
Terug naar de blog van Vereniging van Registrars