Weblog Vereniging van Registrars
Registrar scorecard: actief gebruik valt eigenlijk niet te meten
8 juli 2016 om 08:00:00

Deze maand krijgen de .NL registrars voor het eerst een bonus van SIDN op basis van ‘actief gebruik’ van de domeinnamen onder hun beheer.

De bonus is bedoeld om actief gebruik van domeinnamen te bevorderen. De achterliggende gedachte is dat wanneer een domeinnaam actief wordt gebruikt, deze niet zo snel opgezegd zal gaan worden. En dus minder churn voor de .NL domeinnamen.

Nu ben ik zelf een groot voorstander van de verschillende Registrar Scorecard incentives. Als lid van de Vereniging van Registrars ben ik blij met elk initiatief dat geld terug laat stromen in de kas van de registrar, zeker als dat geld bijdraagt aan het verbeteren van het internet en gebruik van de .NL zone.

Met het meten van actief gebruik echter stuiten we op een aantal problemen. En dat probleem ligt met name aan het internet zelf. Zo is het bijvoorbeeld onmogelijk gebleken om te meten of een domeinnaam alleen wordt gebruikt voor het versturen en ontvangen van e-mail. Dat is jammer, want je zou kunnen redeneren dat juist die domeinnamen die voor e-mail worden gebruikt echt niet opgezegd gaan worden. Niemand wil graag zijn e-mailadres kwijtraken, of alle e-mails die onder dat e-mailadres staan.

Met de technische commissie van de VVR en SIDN hebben we dit probleem al meerdere keren besproken, en verschillende invalshoeken bekeken om te zien of e-mail toch gemeten kan worden als actief gebruik. Maar alle meetmethoden die we kunnen verzinnen, zoals een MX record of een SPF record in de DNS, zijn te gemakkelijk te realiseren, waardoor een registrar heel eenvoudig zijn eigen score omhoog zou kunnen krijgen.

Jammer, want zeker een registrar als Mijndomein (waar ik zelf werk), die e-mailpakketten los aanbiedt, heeft zo geen voordeel van de incentive voor die pakketten.

Maar er is meer. Want ook het actief gebruik door het meten of er een website op de domeinnaam staat blijkt heel bewerkelijk te zijn. Wij hebben dit zelf als registrar gemerkt, toen de aangeleverde metingen wel heel vaak ‘website is onbereikbaar’ aangaf voor een website waar gewoon content op staat. (Als je geïnteresseerd bent in de meting van Dataprovider, klik dan bij de Registrar Scorecard op het vraagtekensymbool rechts bovenin de grafiek, en je krijgt de mogelijkheid om het rapport voor jouw registrar te downloaden). En als ik zeg: heel vaak, dan bedoel ik: meer dan 150.000 keer voor ons portfolio.

Navraag bij SIDN en bij Dataprovider leverde op dat dit waarschijnlijk wordt veroorzaakt door een blokkade op de webservers van de bots die de data vergaren. Dat is natuurlijk altijd mogelijk, maar is dan deze data wel zo geschikt om een incentive aan te hangen? De platforms waar wij onze sites op hosten zijn constant aan verandering onderhevig, en het valt nooit uit te sluiten dat bepaalde herhalingsbezoeken als spam of als DDOS aanval worden gezien, en dus worden geblokkeerd. Onze websites zijn geoptimaliseerd voor gebruik door echte mensen, en wij verwachten dat de ervaring die een klant heeft met onze websites ook reflecteert in de meting die wordt gedaan als basis voor de Registrar Scorecard incentive. En dat blijkt niet altijd het geval, juist door alle maatregelen die wij als hoster moeten nemen om misbruik van de bij ons gehoste sites tegen te gaan.

Mijn persoonlijke advies aan SIDN: Keer alleen incentives uit op basis van data die ondubbelzinnig en onbetwistbaar is. Daar voldoet deze helaas niet aan.

Ewout de Graaf

Plaats uw reactie

Er zijn geen weblog reacties gevonden.
Terug naar de blog van Vereniging van Registrars