Weblog Vereniging van Registrars
Internetoplichting en de hostingbranche
19 oktober 2013 om 08:00:00

Op 15 oktober 2013 hebben het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) en verschillende actieve partijen in de hostingbranche, zoals Hostnet, VIP Internet, Considerati, ISPConnect, DHPA en de Vereniging van Registrars (VvR), nader met elkaar kennis gemaakt. Ook een afvaardiging van het Openbaar Ministerie schoof hierbij aan tafel. Onderwerp van de ochtend was het zoeken naar mogelijke vormen van samenwerking waar het internet-gerelateerde fraude aangaat. Een nobel doel met nog de nodige uitdagingen.

Landelijke coördinatie door het LMIO

Het LMIO acteert als landelijk coördinator binnen de politie. Zij hebben de mogelijkheid gecreëerd om fraude via malafide webwinkels direct online aan te geven

Ook bestaat daar de mogelijkheid om een check te doen op url, mailadres of andere gegevens van een internetwinkel om te zien of daar meldingen over gedaan.

Wat wel nog een groot issue is binnen de politiemacht, is de opvolging van deze meldingen. Het LMIO genereert complete dossiers die aan de regionale politie worden overgedragen voor verdere afhandeling. Wat er daarna gebeurt is helaas een stuk minder goed zichtbaar, voor zowel het LMIO als voor het Openbaar Ministerie. Een vreemde gewaarwording voor de anderen aan tafel die dagelijks met conversieratio’s aan het stoeien zijn. Een erg belangrijk punt voor de politie in Nederland om haar eigen ‘conversieratio’s’ of conviction rates duidelijker inzichtelijk te krijgen en te maken.

Communicatie met hosters

In de communicatie naar hostingpartijen is het voor het LMIO ondertussen geheel duidelijk dat de hosting leverancier geen actieve controle en filtering toe kan en mag passen op de inhoud van de websites van haar klanten.
Wel wordt er door de meesten in deze branche gewerkt volgens de gedragscode Notice & Takedown. Hierin bestaat de mogelijkheid om een website offline te halen zodra bijvoorbeeld het LMIO de hosting provider benadert met duidelijke indicatoren die duiden of fraude.

Het blijft daarbij voor hostingpartijen een belangrijke taak om af te wegen hoe onomstotelijk vast te stellen is dat het hier om fraude gaat. En of de website daarmee dus offline gehaald mag worden.

Alle partijen begrijpen in ieder geval dat snelheid hierbij van essentieel belang is. Er lijkt al een afname plaats te vinden in het aantal internetwinkels die frauduleus handelen, wat een gevolg zou kunnen zijn van sneller aanpak van criminele activiteiten. Ook hier geldt de wet van de minste weerstand. Hoe lastiger het gemaakt wordt voor de crimineel, hoe groter de kans dat hij iets anders gaat proberen met zijn tijd.

En nu verder

Een interessante ochtend met als uitkomst in ieder geval dat we vanuit verschillende brancheverenigingen meer informatie naar de hosters zullen geven over waar ze met vragen terecht kunnen. Meer duidelijkheid over het LMIO en een duidelijk gevoel dat we in ieder geval allemaal een veiliger domein nastreven.
Voor een volgende keer lijkt het me verstandig om ook een partij als SIDN bij zo’n gesprek te vragen om aan te schuiven, gezien ook hun belangrijke positie in de bescherming van het .NL domein.

Flip Keijzer

Plaats uw reactie

Er zijn op dit moment geen lopende weblog reacties.
Terug naar de blog van Vereniging van Registrars