Nu we op de hoogte zijn van de State of the Domain Industry, is de beurt aan Igor Beuker. In een knallende, confronterende 30 minuten trapt hij de branche uit z’n comfortzone en neemt hij de zaal mee in een wereld van chaos en verandering. Van lang geleden, naar het heden, de toekomst in. Waarom trappen we telkens in dezelfde valkuilen en weigeren we trends te erkennen. De gevolgen zijn enorm en het gebeurt nog steeds.
Op dit moment zitten we aan de voet van vierde industriële revolutie. Die is groter dan het internet en gaat werkelijk alles op z’n kop zetten! AI, VR, IoT, cryptocurrencies, 3D printing, big data, nanotechnology etc. Het onderwerp is nieuwe technologieën. Maar waar het om draait is, hoe het de kwaliteit van ons leven verbetert. Facial recognition? Prima, Alibaba speelt erop in, maakt er een betaalmethode van en strijkt 25,3 miljard in 24 uur op tijdens Singles Day. Er werden 1 miljard pakketjes verstuurd, 80% was via mobiel besteld.
Digital Darwinisme: “It is not the strongest, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change.”
Dat maak ons, de maatschappij en de wereld onrustig. Angst, net als bij de eerste industriële revolutie: “Machines pikken onze banen”, “Nemen deze bizarre trends het echt over?” en “Maar we hebben het altijd zo gedaan…” Machines namen delen van het werk over, het ging anders, maar er kwamen meer banen bij. Met als gevolg economische voorspoed en een wereld die floreerde!
Mad Men versus Math Men: een theorie om anders te kijken naar de wereld, de markt en jouw business. Oude marketingmethodes zijn niet langer toereikend om een groot bedrijf te maken. Goede ideeen zoals die van Jack Ma (Alibaba), Elon Musk (o.a. Tesla) en Mark Zuckerberg (of, nouja…), en een hele andere manier van denken zijn belangrijk. Draai de angst voor vernieuwing om en maak van bedreiging kansen. Je moet wel, tenzij je wilt verliezen. Het gaat in een moordend tempo, er komen steeds meer doelgroepen en technieken bij en dat blijft versnellen. Aandacht koop je niet meer, je moet het verdienen. Word nou eens wakker en verzilver die trends. The winner takes it all, uiteindelijk!
Iedere industrie op aarde gaat op z’n kop. Ook die van de registrars. De cloud is nu al goed voor 178 miljard. Dat is flink geld. Tuurlijk zijn er overnames, die zijn er in retail en overal. Maar, je kunt prima autonoom groeien. De domeinnaam – een eigen plek voor je online business; owned media – wordt steeds belangrijker in een rare wereld met fake nieuws en behoefte aan security. En zorg dat je al je klanten goed kent en (geautomatiseerd) op maat kunt bedienen.
De grootste groei zit in de cloud. Daar zijn hele sterke concurrenten. Maar wat kun je doen? De goedkoopste zijn of service bieden? Kijk naar Coolblue, die groeien hard in een overvolle markt. Het kan dus wel. Maar dat vraagt een andere mindset en goede kijk op trends: snelheid van innovatie en kansen grijpen. Het gaat natuurlijk om business en groeien. Als je echt knaken wilt maken en wilt groeien, kijk dan beyond de domeinnaam.
Is dat vloeken in de kerk? Volgens mij zijn er geen heiligen aanwezig… Het is een heldere, duidelijke boodschap: stap uit je comfortzone, neem vernieuwende trends op z’n minst serieus en wees bereid om het eens anders te doen dan anderen. Zonder dat er altijd direct een businesscase is. Wil je dat niet? Dan sluit je toch lekker aan in het rijtje Nokia, Kodak en V&D etc.
Bekijk hier een interview met Igor.