Samen werken aan een beter en veiliger internet

De Vereniging van Registrars (VvR) is dé brancheorganisatie voor alle registrars. Een registrar is een bedrijf dat domeinnamen (eindigend op extensies zoals .nl, .eu of .com) aanbiedt aan bedrijven en particulieren en deze domeinnamen rechtstreeks registreert bij een registry, zoals SIDN, EURid of VeriSign. In Nederland zijn ruim 1.150 registrars actief.

Wij geven gevraagd en ongevraagd advies

Wij zijn de brancheorganisatie waarin de registrars hun krachten hebben gebundeld om samen te werken aan een nog beter internet in Nederland. De registrars vormen immers door het beheren van de domeinnamen een cruciale schakel in het moderne internet. Specifiek voor de advisering van registries zijn er de Technische Commissie (TechCom) en de Marketing Commissie (MarCom). Zij komen elk kwartaal bij elkaar om registries gevraagd en ongevraagd te adviseren op allerlei voor registrars relevante dossiers.

Enkele concrete voorbeelden van onze activiteiten zijn:

• Belangenbehartiging richting SIDN middels gevraagd en ongevraagd advies op bestuurlijk, technisch, marketing en juridisch vlak.
  • Belangenbehartiging richting andere stakeholders, zoals de politiek en overheid, andere brancheorganisaties, etc.
  • Organisatie van (of deelname aan) initiatieven ter bevordering van kennisdeling en een veiliger internet, zoals de Dag van de Domeinnaam, academies, blogs, Platform Internetstandaarden, de gedragscode abusebestrijding, etc.
  • Creëren van inkoopvoordeel voor onze leden op bijvoorbeeld verzekeringen, (IT)opleidingen en certificering.

Achtergrond van de VvR

• Waarde toevoegen voor leden

Wij creëren zoveel mogelijk toegevoegde waarde voor onze leden. Soms is dat met concrete zaken zoals het organiseren van kennissessies, netwerkbijeenkomsten of inkoopvoordeel op bijvoorbeeld verzekeringen. De andere keer geven we advies en voeren we lobby richting registries en de politiek. Een uitgebreider overzicht vind je op onze pagina Diensten.

• Hoe zit onze organisatie in elkaar

Ons bestuur bestaat uit vijf personen. Zij zijn in het dagelijks leven allemaal werkzaam op een sleutelpositie bij een registrar. Het bestuur is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de vereniging. Het bestuur wordt ondersteund door een directeur. De directeur helpt ons bij het behalen van de doelstellingen van de vereniging.

• Het ontstaan van de VvR

Sinds de oprichting van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN), de registry voor .NL, in 1996 was er een Raad van Deelnemers. Deze werd gevormd door alle bij SIDN aangesloten registrars (voorheen: deelnemers). Deze raad koos op haar beurt een groep registrars die onder de naam AdviesRaad Deelnemers (ARD) haar achterban vertegenwoordigden richting SIDN. De toenmalige ARD hief zichzelf in 2006 op vanwege gebrek aan participatie. Begin 2009 werd echter door verschillende registrars weer de wens geuit om de ARD nieuw leven in te blazen. Na een periode van overleg werd in 2011 de VvR opgericht.

• Secretariaat en de ALV

De VvR houdt halfjaarlijks een Algemene Leden Vergadering (ALV). Het bestuur doet dan verslag van het gevoerde beleid en bepaalt samen met haar leden de toekomstplannen. Het secretariaat van de VvR wordt verzorgd door BranchePartners.

Dag van de Domeinnaam

De Vereniging van Registrars organiseert jaarlijks de Dag van de Domeinnaam. Op deze dag staat de domeinnaam centraal en worden allerlei grote en kleine acties vanuit de branche georganiseerd om aandacht te vragen voor domeinnamen. Boeiende sprekers praten ons bij over de laatste ontwikkelingen. Bekijk de aftermovie en neem een kijkje op de website van ons evenement.

Naar de site Arrow Right

Als lid van de VvR profiteer jij bijvoorbeeld van

• 01.

Kortingen op verzekeringen

Leden van de Vereniging van Registrars profiteren van een aantrekkelijke korting op diverse verzekeringen en pensioenregelingen voor hun personeel.

• 02.

Ondersteuning met trainingen

De VvR organiseert geregeld trainingen. Dankzij onze samenwerking met Icttrainingen.nl kunnen onze leden nu tegen een aantrekkelijke korting belangrijke trainingen volgen.

• 03.

Kosteloze juridische hulp

Onze leden hebben geregeld vragen op het gebied van privacy, ICT en recht. Het Juridisch Loket biedt hen toegankelijke en kosteloze ondersteuning bij deze vraagstukken.

• 04.

Boeiende netwerkbijeenkomsten

Wij organiseren netwerkbijeenkomsten, zoals de Dag van de Domeinnaam. Jij wordt bijgepraat over de laatste ontwikkelingen rond de .nl en een veilig internet en komt in contact met branchegenoten.

Waar wij als VvR voor staan

Leden in Nederland

> 6.000.000

Geregistreerde .NL-domeinen

Jaren actief als vereniging

Profiteer ook van de voordelen en word lid van de VvR!