Arrow Right Terug naar het overzicht

Maak kennis met de nieuwe voorzitter!

Banner Image

Tijdens de algemene ledenvergadering (ALV) van 11 november is Berend van Dalfzen door de leden unaniem verkozen als nieuwe voorzitter van de Vereniging van Registrars (VvR). Berend zal daarmee per 1 januari Martijn Kamphuis opvolgen, wiens termijn in het bestuur helaas afloopt.

Graag stellen we Berend via het onderstaande interview voor.

Welkom bij het bestuur van de VvR, Berend! Je bent voor veel mensen binnen de domeinbranche een bekend gezicht. Kan je voor de mensen die jou nog niet kennen toch iets meer vertellen over jouw ervaring binnen de branche?
Uiteraard! Ik ben inmiddels ruim 12 jaar werkzaam in de domein- en hostingbranche. Begonnen als commercieel directeur bij Vevida Services te Groningen in 2009. In 2014 overgestapt naar Yourholding in Zwolle waar ik voor de labels Yourhosting, Resello en Realtime Register directiefuncties heb bekleed. In 2018 is Realtime Register verzelfstandigd en ben ik CEO en medeaandeelhouder geworden. Realtime Register is een internationale, ICANN accredited, wholesale registrar. Wij leveren domein managementdiensten, SSL/web security-producten en Plesk licenties aan o.a. hosting bedrijven, Managed Service Providers, web agencies en domein resellers in meer dan 60 landen.

Daarnaast ben ik meer dan 8 jaar lid/voorzitter van de marketingcommissie van de VvR geweest, ben ik inmiddels ruim 7 jaar bestuurslid van het SIDN Fonds en ben ik lid van het registrarforum van DNSbe. Hoewel het laatste anderhalf jaar helaas onmogelijk, bezoek ik regelmatig meetings van ICANN, CENTR en andere domein gerelateerde events over de hele wereld.

Een flinke dosis ervaring! En de VvR is dus ook geen onbekende voor je. Wat heeft je doen besluiten om de uitdaging als voorzitter van de VvR op je te nemen?
Miljoenen particulieren en bedrijven zijn afhankelijk van het .nl-domein en de veiligheid, toegankelijkheid en betrouwbaarheid van het internet. Registrars en resellers vervullen een belangrijke rol en de VVR fungeert als spreekbuis en belangenbehartiger van meer dan 1.100 registrars van .nl-domeinen. De afgelopen jaren hebben er veel onderwerpen met SIDN op de agenda gestaan. Regelmatig waren we het over bepaalde zaken niet eens, gelukkig zijn er ook veel dossiers waar er wel samen veel progressie is geboekt. Maar er is nog veel te doen! Met SIDN maar ook met andere, buitenlandse registries en andere (belangen)organisaties. Ik draag daar graag mijn steentje aan bij. Daarnaast zie ik genoeg uitdagingen hoe we met de VVR nauwer met de leden kunnen samenwerken en nog meer impact kunnen maken.

Klinkt goed! Als je vooruitblikt op de komende jaren die je in het bestuur actief gaat zijn, welke doel(en) hoop je dan te bereiken?
Ik zou mijn periode als voorzitter als geslaagd beschouwen als we over 3 sporen succes hebben geboekt. Ten eerste door de constructieve weg die de afgelopen jaren is ingeslagen in de samenwerking met SIDN, uit te bouwen waarbij beide organisaties nog meer op 1 lijn komen met elkaar en de doelstellingen van beide organisaties nog vaker rijmen en minder vaak botsen. Het is prima om het op bepaalde onderwerpen oneens te zijn met elkaar en de boel scherp te houden. Tegelijkertijd moeten we goed in de gaten houden wat ons bindt en waar we het wel over eens zijn en samen belangrijke stappen kunnen zetten. Ten tweede zie ik graag de rol van de VVR verbreed richting andere registries en dat we ook daar een cruciale rol vervullen namens de .nl registrars. Tot slot zou ik graag samen met de leden willen kijken hoe wij hun nog beter en nog meer van dienst kunnen zijn rondom allerlei onderwerpen en diensten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onderwerpen als abusebestrijding, online security en opleidingen.

Mooie doelstellingen. Maar natuurlijk is dat een uitdaging die je samen met de andere bestuurs- en commissieleden en met de leden aangaat. Hoe zou je daarbij jouw stijl van voorzitterschap typeren?
Ik zou die graag typeren als faciliterend, richtinggevend en actie/besluit gericht. Ik ben gewend te werken met professionals en die moet je niet vertellen hoe ze iets moeten doen. Ik zie het als mijn taak een visie te hebben, samen doelen te stellen en op hoofdlijnen de weg daar naartoe te bewaken. Om vervolgens middels effectief overleg te komen tot concrete besluiten en actiepunten. Ik heb een hekel aan vergaderingen waarbij je je na afloop afvraagt: wat hebben we nou eigenlijk afgesproken?

Daar zijn we het als bestuur dan alvast roerend over eens! Tot slot zijn we nieuwsgierig; waarvoor mogen leden je contacten?
Leden mogen mij altijd contacten. Ik ben altijd bereid te luisteren, ook naar kritiek. Ik vind het wel belangrijk dat die persoon dan ook aangeeft hoe het wel zou moeten/kunnen en ook welke rol hij of zij daar zelf in zou kunnen spelen. Alle ideeën zijn welkom. Ik vind de ‘wij’ altijd belangrijk in dergelijke contacten. Ik hoor graag wat ik voor een ander kan doen/kan betekenen. Maar ik hoor ook graag hoe die ander iets voor mij en/of een ander kan betekenen. Samen kunnen we een hoop bereiken! Je kunt mij mailen op berend@verenigingvanregistrars.nl.

Onze laatste berichten

Nieuws Arrow Right

4 maart 2024

Reactie VvR bestuur op SIDN besluit het .nl Domein Registratie Systeem naar Amazon Web Services (AWS) te migreren