Arrow Right Terug naar het overzicht

Toegang tot API en dashboard van Internet.nl voor hosters

Banner Image

Wil jij weten of een website of e-mailomgeving van een specifiek domein gebruik maakt van moderne en betrouwbare internetstandaarden? Ga dan naar Internet.nl en voer de check uit. Ook kun je daar testen of je internetverbinding up-to-date is. Heel handig, zo blijkt ook uit de gemiddeld meer dan 2000 uitgevoerde testen per dag in 2021. Maar wat nou als je meer dan één domeinnamen wil testen? Het één voor één invoeren van een grote verzameling domeinnamen op Internet.nl en het vastleggen van de resultaten ervan is een behoorlijke administratieve klus. Om dat proces te vergemakkelijken is een gebruiksvriendelijke API en dashboard gelanceerd.

Verwerken van groot aantal domeinnamen

De API van Internet.nl praat JSON en is bedoeld voor het verwerken van grote(re) hoeveelheden domeinnamen in één keer (Internet.nl hanteert momenteel een fair use policy van 2 testen per week met maximaal 5000 domeinnamen per test). De API is gebouwd op basis van de OpenAPI Specification, en bevat alle subtesten en testresultaten die ook beschikbaar zijn op de Internet.nl-website. Voor de minder technische gebruikers die niet aan de slag willen met scripts om de ruwe JSON-output in een gewenst formaat te krijgen, is inmiddels ook een Internet.nl-dashboard geïntroduceerd.

Resultaten online zien

Het dashboard is in feite een grafische webapplicatie die de API gebruikt voor het uitvoeren van bulktesten en biedt een aantal handige features zoals het maken van configureerbare rapporten en bijhouden van de voortgang over een bepaalde periode. Resultaten kunnen online worden bekeken, maar kunnen ook worden geëxporteerd naar een spreadsheet. Iedere API-gebruiker kan (met dezelfde credentials) ook gebruik maken van het API-dashboard.

Nu voor leden VvR

De API en het dashboard zijn al enige tijd beschikbaar voor non-profits, overheidsorganisaties en de leden van het Platform Internetstandaarden. Mede omdat Platform Internetstandaarden van verschillende hosters verzoeken heeft ontvangen, willen ze de API en het dashboard nu ook beschikbaar stellen voor de leden van de VvR, ISPConnect en DHPA. Op die manier kunnen hosters hun klantdomeinen (periodiek) controleren tegen de norm van Internet.nl en indien wenselijk acties ondernemen.

Heb je een vraag? Stuur een mailtje

Wil jij ook een API-account inclusief dashboard toegang? Dan kun je een e-mail naar vraag@internet.nl sturen en helpen ze je graag verder. Ook voor vragen over de verschillende standaarden en de wijze waarop die geïmplementeerd moeten worden kun je bij hen terecht.

Onze laatste berichten

Nieuws Arrow Right

4 maart 2024

Reactie VvR bestuur op SIDN besluit het .nl Domein Registratie Systeem naar Amazon Web Services (AWS) te migreren