VvR ondertekent oproep aan kabinet om encryptie te stimuleren

Een brede groep organisaties en deskundigen doet op woensdag 10 maart de volgende oproep: “Wij roepen het volgende kabinet op de ontwikkeling, de beschikbaarheid en de toepassing van alle vormen van encryptie te stimuleren.”

De oproep wordt breed ondertekend door onder andere de Vereniging van Registrars, Bits of Freedom, DINL, AMS-IX, Google, Fox-IT, Consumentenbond, Microsoft, Nederlandse Vereniging van Journalisten en SIDN. Zie ook: www.stimuleer-encryptie.nl.

Updaten standpunt

De ondertekenaars willen daarmee bereiken dat het volgende kabinet het kabinetsstandpunt van 2016 vernieuwd. In het originele statement noemde het kabinet het onwenselijk om wettelijke beperkingen te introduceren voor de ontwikkeling, de beschikbaarheid en de toepassing van encryptie. De ondertekenaars willen dat het kabinet niet alleen niet beperkt, maar het gebruik ervan juist stimuleert.

Infrastructuur aftapbaar

Die oproep is bijzonder actueel. Het is inmiddels duidelijk geworden dat het kabinet een voorstel voorbereidt waarmee zij allerlei aanbieders, waaronder over the top-diensten zoals Facebook’s WhatsApp, wil dwingen om haar infrastructuur aftapbaar te maken. Daarbij zouden de aanbieders gedwongen worden om de afgetapte informatie in onversleutelde vorm aan te leveren. Dat kan het einde van end to end encryptie betekenen.