Inloggen
home > juridisch loket

Het Juridisch Loket

 

De .nl-registrars hebben geregeld vragen op het gebied van privacy, ICT en recht. Het Juridisch Loket biedt toegankelijke en kosteloze ondersteuning bij deze vraagstukken. De VvR heeft deze service samen met de SIDN opgezet, door juridisch adviesbureau ICTRecht in te schakelen als vraagbaak.

 

Wat houdt het Juridisch Loket in?

Het Juridisch Loket is gestart op 26 februari 2018, met als doel om de .nl-registrars juridisch te ondersteunen. Hiermee dragen de VvR en SIDN bij aan een krachtige domein branche.

 

Met wat voor vragen kan ik bij het Juridisch Loket terecht?

In de domeinbranche kom je als registrar vaak situaties tegen waarin je keuzes moet maken met een juridisch tintje. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de verschillende rechten en plichten van de houder van een domeinnaam of wat je wel en niet mag doen als een klant weigert te betalen.

 

Hieronder staan enkele voorbeelden van juridische vragen die je wel of niet kunt stellen bij het Juridisch Loket. Over het algemeen geldt dat het Juridisch Loket alleen is bedoeld voor vragen die betrekking hebben op .nl-domeinnamen of daaraan gerelateerde zaken van registrars, tenzij expliciet anders aangegeven.

 

Juridische vertegenwoordiging

Wat doet het Juridisch Loket wel?

  • Helpen bij het formuleren van juridisch verweer, bijvoorbeeld in het geval van een dispuut over een .nl-domeinnaam in jouw beheer.

 

Wat doet het Juridisch Loket niet?

  • Optreden als vertegenwoordiger in geschillen.
  •  

 

Opstellen en beoordelen van contracten

Wat doet het Juridisch Loket wel?

  • Controleren van de formulering in overeenkomsten en algemene voorwaarden.
  • Opstellen van losse artikelen in overeenkomsten en algemene voorwaarden.

 

Wat doet het Juridisch Loket niet?

  • Het volledig opstellen van overeenkomsten en algemene voorwaarden. Dit is een dienst die wel wordt aangeboden door ICTRecht zelf, buiten het Juridisch Loket om.

 

Vragen over jouw organisatie

Wat doet het Juridisch Loket wel?

  • Beantwoorden van vragen met betrekking tot jouw organisatie, mits deze te maken hebben met .nl-domeinnamen of hieraan gerelateerde zaken. Hierbij kun je denken aan vragen over aansprakelijkheid bij ongeoorloofde wijzigingen aan de registratiegegevens van een domeinnaam door een medewerker.

 

Wat doet het Juridisch Loket niet?

  • Fiscaal advies geven.
  • Advies geven over arbeidsgeschillen.

 

Vragen over de relatie tussen SIDN en registrars

Wat doet het Juridisch Loket wel?

  • Helpen bij klachten over SIDN vanuit de registrars.
  • Beantwoorden van vragen over de Notice-and-Takedown-procedures (NTD-procedures) van SIDN.

 

Wat doet het Juridisch Loket niet?

  •  

 

Vragen over producten, diensten en betrokken partners en leveranciers

Wat doet het Juridisch Loket wel?

  • Vragen over .nl-domeinnamen en de daaraan gekoppelde hostingdiensten.

 

Wat doet het Juridisch Loket niet?

  • Vragen beantwoorden over ICANN-gerelateerde zaken.
  • Vragen beantwoorden die betrekking hebben op de uitgevende instantie van een andere extensie dan .nl.

 

De werkwijze van het Juridisch Loket

Door een vraag in te dienen via het vragenformulier komt je vraag terecht bij ICTRecht. Zij beoordelen of jouw vraag inderdaad binnen de scope van het Juridisch Loket valt. ICTRecht streeft ernaar om binnen één werkdag op je vraag te reageren en deze binnen vijf werkdagen te beantwoorden. De vraag die je stelt en het antwoord hierop worden niet gepubliceerd. In het geval dat het antwoord op jouw vraag relevant is voor meerdere registrars kan ICTRecht ervoor kiezen om het advies geanonimiseerd in een FAQ te verwerken.

 

Het Juridisch Loket is een plek waar registrars gratis om juridische ondersteuning kunnen vragen door middel van een zogeheten fair-use-policy. Dat wil zeggen dat het niet de bedoeling is dat een registrar bijzonder veel vragen stelt in vergelijking met andere registrars of dat er 'grote' vraagstukken voorbij komen.

 

Mocht het zo zijn dat een registrar juridische vragen of wensen heeft die te groot of niet specifiek genoeg zijn om door middel van het Juridisch Loket behandeld te worden, dan kan ICTRecht hier een vrijblijvende offerte voor aanbieden. Dit geldt voor bijvoorbeeld volledige privacy trajecten of uitvoerige contractonderhandelingen.

 

Op alle werkzaamheden, adviezen en aanbiedingen zijn de algemene voorwaarden van ICTRecht B.V. van toepassing.

 

Over ICTRecht

Al bijna 14 jaar verleent ICTRecht gespecialiseerd juridisch advies over ICT en internet. Onze medewerkers hebben unieke gespecialiseerde juridische en technische kennis en langdurige ervaring met onder andere privacy, e-commerce, digitaliseringstrajecten, security, informatietechnologie, telecommunicatie, hosting, continuïteitsoplossingen, de zorg en inkoop.

ICTRecht heeft al vanaf haar oprichtingsdatum registrars geholpen met juridische vraagstukken. De medewerkers van ICTRecht zijn dan ook bekend met de materie, verstaan de taal van de registrars en zijn op de hoogte van de juridische en technische ontwikkelingen in de markt. Bovendien heeft ICTRecht een langdurige relatie met de VvR en SIDN als het gaat om een bijdrage in het delen van juridische kennis aan en voor registrars. Zo is bijvoorbeeld het boek “Hosting: Deskundig en praktisch juridisch advies” co-branded aan de registrars uitgegeven en zijn de medewerkers van ICTRecht vaak spreker geweest op de relatiedagen.

 

Alle juridisch adviseurs volgen een praktijkopleiding aan de ICTRecht Academy en worden intern opgeleid en begeleid door ICTRecht. Het verstrekken van praktisch en concreet advies in begrijpelijke taal is het handelsmerk van ICTRecht en vormt dan ook het onderscheidende vermogen van onze adviseurs en de basis van de ICTRecht Academy. Geen zes pagina’s juridisch jargon met als conclusie “dat hangt ervan af”, maar een duidelijk advies waar men direct mee aan de slag kan.

 

Door deze unieke werkwijze bedient ICTRecht een gevarieerd klantenbestand, van startende zelfstandige tot corporates, overheden, grote hosters, en brancheorganisaties, zoals Thuiswinkel.org, ICTWaarborg, ISPConnect, DDA, DDMA, OIZ en de DHPA.

 

 

Demi Grandiek, juridisch adviseur

Demi Grandiek werkt bij ICTRecht als juridisch adviseur op de afdeling e-commerce. Zij adviseert bedrijven over consumentenrecht en rechten en plichten bij online verkopen. Resellen en algemene voorwaarden zijn onderwerpen die hierbij vaak langskomen. Demi heeft Recht & ICT gestudeerd in Groningen en haar scriptie geschreven over privacy in de app-wereld. Daarna heeft zij in Amsterdam de master Arbeidsrecht afgerond. Zij houdt zich daarom ook bezig met arbeid en privacy gerelateerde vraagstukken. 

Lees meer over Demi

 

 

 

 

Tim Wokke, juridisch adviseur

Tim Wokke is juridisch adviseur e-commerce bij ICTRecht. Binnen ICTRecht richt hij zich voornamelijk op de certificering van webwinkels voor Thuiswinkel.org.

Tim heeft gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam. Aan de VU heeft Tim de master Internet, intellectuele eigendom en ICT gevolgd, waar hij zijn scriptie schreef over de impact van het nieuwe Europese merkenrecht op de beschermbaarheid van niet-traditionele merken.

Lees meer over Tim.

 

 

 

 

 

Naar boven